Jednocześnie wśród celów jakie ustawodawca postawił przed gminami (odpowiednio związkami gmin, których statuty przewidują realizację zadań wynikających ze znowelizowanej ucpg) było zwiększenie poziomu selektywnie zbieranych odpadów, co wiąże się z koniecznością tworzenia szeregu nowych punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Realizacja inwestycji w obu ww. obszarach wiąże się z koniecznością określenia możliwych sposobów ich finansowania. Zagadnienie to jest szczególnie istotne z punktu widzenia skomplikowanej sytuacji finansowej wielu gmin, na barki których zostały nałożone dodatkowe zadania z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi.
Zagadnienie finansowania nowych inwestycji jest szczególnie skomplikowane jeżeli chodzi o budowę regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych [dalej: RIPOK]. Ustawodawca jednoznacznie przesądził, iż gminy, realizując zadania polegające na zapewnieniu budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, są obowiązane do:
1) przeprowadzenia przetargu na wybór podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych (do przetargu tego w zakresie w ucpg stosuje się ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych), lub
2) dokonania wyboru podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z 2010 r. Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 232, poz. 1378) [dalej: uppp], lub
3) dokonania wyboru podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.).
Jedynie w przypadku, gdy przetarg, o którym mowa w pkt 1, zakończy się wynikiem negatywnym albo gdy nie zostanie dokonany wybór partnera prywatnego na zasadach określonych w ustawie, o której mowa pkt 2, albo gdy nie zostanie dokonany wybór koncesjonariusza na zasadach, o których mowa w pkt 3, gmina może samodzielnie realizować zadanie polegające na budowie, utrzymaniu lub eksploatacji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
Ustawodawca tym samym w sposób wyraźny wskazał na pierwszeństwo trybów konkurencyjnych, które muszą zostać zastosowane przez gminy zanim przystąpią one do samodzielnego realizowania inwestycji w RIPOK. W konsekwencji zlecenie realizacji tego zadania własnemu zakładowi budżetowemu czy spółce komunalnej (w trybie bezprzetargowym) stanowi wyjątek od ogólnie przyjętej w tym zakresie zasady .
Istotnym jest również określenie relacji pomiędzy przepisami dotyczącymi budowy RIPOK a przepisami dotyczącymi opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Powstaje bowiem pytanie czy z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi może być finansowana realizacji nowych inwestycji. Poszukując odpowiedzi na tak sformułowane pytanie należy przywołać art. 6r ust. 2 ucpg określający zamknięty katalog zadań, na które przeznaczane mogą być środki pozyskane przez gminy z tytułu poboru przedmiotowych opłat. Przepis ten stanowi, iż z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) obsługi administracyjnej tego systemu.
Analiza powyższego przepisu prowadzi do wniosku, iż gmina dokonując kalkulacji stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie może uwzględnić planowanych w przyszłości wydatków inwestycyjnych tworząc w tym zakresie stosowną rezerwę. Tym samym brak jest możliwości ze strony gminy „odłożenia” z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi środków finansowych, które w przyszłości miałyby służyć realizacji nowych inwestycji. Próby tego typu działań powinny spotkać ze zdecydowaną reakcją organów nadzoru bądź sądów administracyjnych, które dokonywać będą kontroli legalności uchwał w przedmiotowym zakresie, m.in. w przypadku wniesienia tzw. skargi powszechnej (skarga do sądu wnoszona w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym).
Powyższe nie oznacza jednakże, iż stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie całkowicie oderwana od kosztów inwestycji w RIPOK. Koszty te bowiem będą uwzględniane przez podmioty prowadzące RIPOK w stawce opłaty za odzysk bądź unieszkodliwianie odpadów komunalnych, a tym samym przekładać się będą na koszty usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, której wykonawca będzie wyłaniany w organizowanym przez gminę przetargu. Kalkulacja „stawki na bramie” konkretnej instalacji uwzględniać będzie koszty nie tylko bieżącej działalności instalacji, ale także przykładowo koszty spłaty zaciągniętych kredytów związanych z jej budową.
W tym kontekście należy zwrócić uwagę, iż w przypadku komunalnych RIPOK-ów ustalanie stawek „opłat na bramie” następować będzie na zasadach określonych w ustawie o gospodarce komunalnej.
Finansowanie inwestycji następować będzie według prostszych zasad jeżeli chodzi o nowe punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Koszty ich tworzenia zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w art. 6r ust. 2 ucpg, który stanowi podstawę kalkulacji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W konsekwencji inwestycje w tym zakresie będą mogły być realizowane bezpośrednio ze środków pochodzących z nowej daniny publicznej bez ryzyka postawienia w tym zakresie zarzutów ze strony organów nadzoru.
Nowy system gospodarki odpadami komunalnymi ruszy najpóźniej 1 lipca 2013 roku. Dopiero wówczas będzie można stwierdzić, czy ukształtowane przez ustawodawcę zasady, jedynie sygnalizacyjnie przedstawione w niniejszym artykule, pozwolą na realizację wskazywanych przez niego celów. W szczególności dopiero za jakiś czas będzie można ocenić czy podział obszaru województwa na regiony gospodarki odpadami komunalnymi i administracyjnoprawne określenie instalacji posiadających status RIPOK przyczyni się do wzrostu ilości tych instalacji czy też skutecznie zakonserwuje obecnie istniejącą sieć instalacji, którym skutecznie zapewniony został strumień odpadów.
Czasopismo: Gospodarowanie odpadami. Poradnik prawny dla gmin, nr 2 (wrzesień 2012)
Zobacz także: